Ridskola

Vi erbjuder utbildning från nybörjarnivå och uppåt. Vi har även specialgrupper i hoppning och dressyr med inriktning på tävling. Vi strävar efter att alla våra elever ska kunna rida en häst med eftergift och i ändamålsenlig form utifrån hästens utbildningsnivå.

På Mjölby ridskola lär vi ut klassisk ridning enligt Svenska ridsportförbundets rekommendationer. Under grundkurserna lär sig våra elever grundhjälperna och övar på balans och följsamhet.

Först när eleverna nått en sådan nivå på sin ridning att de med relativt god kroppskontroll och balans kan påverka hästen att utföra olika rörelser går vi vidare och fördjupar kunskaperna i hur dessa rörelser ska ridas och varför.

Målet är att alla våra elever ska kunna rida en häst med eftergift och i ändamålsenlig form utifrån hästens utbildningsnivå.
Hästens form ska komma av god ridning, inte tvingas fram. Därför använder vi inte hjälptyglar på ridskolans anläggning.